Honda Transalp Forum banner

Transalp XL750 Schokkerige problemen bij lagere snelheden terwijl het gaspedaal open en stabiel wordt gehouden

15K views 52 replies 26 participants last post by  YARI  
#1 ·
Ik heb net de eerste 500 km op mijn nieuwe Transalp gereden, en wat een geweldige machine is het! Ik ben gewoon weg van de kracht en de handling - BEHALVE dat ik heb gemerkt dat er iets mis is. Eerst dacht ik dat het gewoon de oneffenheid van het wegdek was die via de vering werd doorgegeven, maar nu besef ik dat het eigenlijk de motor is die heel kleine maar merkbare (en nu erg irritante!) microschokken/rukken of trillingen veroorzaakt (noem het zoals je wilt). Ik zou zeggen dat ze ongeveer 3 keer per seconde voorkomen en het is een vergelijkbaar gevoel als slecht gas met condensatie (maar ik heb mijn gas vervangen door verse 91 octaan, dus dat is het niet).

#3 ·
Ik had een probleem dat hierop leek nadat ik Oxford verwarmde handvatten had gemonteerd. Ik had nog niet op de motor gereden, maar plotseling had ik een erg stijve, vastzittende gashendel. Ik controleerde alle dingen die ik herhaaldelijk had gedaan, tevergeefs, controleerde de spelingen etc., spoot CRC in de buis........niets. Toen bedacht ik me dat ik misschien een beetje ruw was geweest met het opschuiven van de Oxford-handvat voordat de lijm was uitgehard, dus ik maakte gewoon de 2 bouten van de gasklepbehuizing los, gaf er een paar klappen op en alles was perfect. Ik denk dat het het proberen waard is.

#5 ·
Ik heb net de eerste 500 km op mijn nieuwe Transalp gereden, en wat een geweldige machine is het! Ik ben gewoon weg van de kracht en de handling - BEHALVE dat ik heb gemerkt dat er iets mis is. Eerst dacht ik dat het gewoon de oneffenheid van het wegdek was die via de vering werd doorgegeven, maar nu besef ik dat het eigenlijk de motor is die heel kleine maar merkbare (en nu erg irritante!) microschokken/rukken of trillingen veroorzaakt (noem het zoals je wilt). Ik zou zeggen dat ze ongeveer 3 keer per seconde voorkomen en het is een vergelijkbaar gevoel als slecht gas met condensatie (maar ik heb mijn gas vervangen door verse 91 octaan, dus dat is het niet).

Hier zijn de omstandigheden wanneer dit gebeurt:

In de standen Standaard, Sport en Gebruiker (met alle instellingen maximaal) is het het meest merkbaar in de 3e en 4e versnelling, terwijl het gaspedaal constant en open wordt gehouden tussen 2000 en 4000 tpm (zoals tijdens het cruisen door een woonwijk). Het gebeurt alleen op vlak, egaal wegdek, niet tijdens het bergop of bergaf rijden, en als het gaspedaal volledig wordt losgelaten of versneld, gebeurt het niet - het gebeurt alleen als het gaspedaal open en constant wordt gehouden.

Ik heb gelezen dat een vergelijkbaar fenomeen is gedocumenteerd bij sommige Africa Twins en dat het ook voorkomt bij motoren van andere fabrikanten met ride-by-wire 270 graden twins.

Weet iemand daar een oplossing voor dit probleem? Nu ik het heb opgemerkt, kan ik het niet meer niet opmerken, en het begint me te irriteren!

Ik heb dit probleem op FB gepost en veel andere Tranny-eigenaren komen uit de kast en geven hetzelfde probleem toe.
Hoi Westeagle,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ik ben absoluut dol op de motor, met uitzondering van de microschokken en het schokkerige gedrag. Ik heb geprobeerd verschillende toerentalbereiken in verschillende standen te rijden en niets lijkt het beter te maken. Ik zal de motor terugbrengen naar de dealer en hen vragen om de motor een paar kilometer met een constante snelheid/toerental te laten rijden. Ik geloof dat ze me op geen enkele manier kunnen vertellen dat het niveau van schokkerigheid dat ik ervaar normaal is op de 2024 TransAlp.

Het is zover gekomen dat ik niet meer geniet van het rijden op de motor. Ik zal terugkomen met de resultaten van mijn bezoek aan mijn dealer. Mijn motor heeft 1200 mijl en is naar de dealer gebracht voor de 600 mijl service. Ik vertelde hen op dat moment om de motor te testen en de schokkerigheid te controleren. Mij werd verteld dat alles in orde was, maar de man die hem testte, reed er een korte afstand mee en ging op en van het gaspedaal, dus ik ben er zeker van dat hij het probleem niet heeft ervaren.

#8 ·
Dat zijn de ergste problemen. De 'soms gebeurt het, soms niet'. Ik heb er in het verleden veel gehad. Had het op een Bmw 1250GS, de knop om de motor aan te zetten werkte 95% van de tijd, maar de andere 5% moest ik hem 50x indrukken en uiteindelijk werkte hij en daarna kon je het niet meer repliceren. Maar het betekende dat het niet gebeurde als ik naar een dealer ging... geen foutcodes, niets. En ik had altijd het gevoel dat ze me niet geloofden.

#9 ·
Hun argument zou zijn dat ze het zich niet kunnen veroorloven om de tijd te besteden die mogelijk nodig is om de fout te ontdekken, wat begrijpelijk is, maar de klant niet helpt. Dan komt het op een forum als dit terecht, blootgesteld aan mogelijk duizenden, wat slechte PR voor het merk genereert. Ik durf te wedden dat een groot % van de lezers nu op hun transalps zal gaan en zal proberen de gemelde fout te repliceren en deze aan hun dealer te melden. Ik zou door kunnen gaan..........maar ik zal jullie allemaal sparen 🤣😂

#10 · (Edited)
Interessant, ik heb twee keer misfires gehad. Gisteren had ik ongeveer een uur lang langzaam over een grindweg gereden en ik had hem in de gravelmodus staan. Toen ik op de asfaltweg kwam, schakelde ik hem over naar de standaardmodus en een paar minuten daarna misfirede/schokte/schokte hij (hoe we het ook willen noemen) in de 5e versnelling bij ongeveer 80 km/u. Ik zal het nu in de gaten houden, ik vermoed dat het te maken heeft met modusveranderingen, maar dat weet ik niet zeker. Mijn motor heeft 1200 km gereden en heeft de eerste servicebeurt gehad. Ik heb hem gisteren volgetankt met de hoogste beschikbare octaan bij de pomp en ik denk dat ik gisteren met een gemiddeld octaangehalte reed. Het heeft geen zin om specifieke octanen te vermelden, omdat landen het anders meten. Voor Australiërs die dit lezen: ik reed gisteren met 95 octaan en heb hem na de rit volgetankt met 98.

#11 ·
Ik heb er de afgelopen 3 maanden bijna 8000 km mee gereden en het is de meest frustrerende motor om te proberen te rijden bij lage snelheden of lage motortoerentallen. De monteur van de dealer heeft op de motor gereden en is het met me eens, maar het zit in de emissiecontroles en de dealer kan er niets aan doen. De enige hoop is dat iemand met een ECU-flash komt om het te verhelpen. Ik ben dol op de motor, maar haat de slechte brandstoftoevoer.

#17 ·
Ik heb de afgelopen 3 maanden bijna 8000 km op de mijne gereden en het is de meest frustrerende motor om te proberen te rijden bij lage snelheden of lage motortoerentallen. De monteur bij de dealer heeft de motor gereden en is het met me eens, maar het zit in de emissiecontroles en de dealer kan er niets aan doen. De enige hoop is dat iemand met een ECU-flash komt om het te verhelpen. Ik ben dol op de motor, maar haat de slechte brandstoftoevoer.
U kunt contact opnemen met Woolich Racing en vragen of er een dynotuner bij u in de buurt is die hun software gebruikt, of u kunt hun training volgen en het zelf doen!

"Voor de meeste klanten is het de voorkeur om hun motor naar een dynotuner te brengen om hun motor af te stellen, maar als u bereid bent de tijd te besteden om te leren hoe u uw motor kunt afstellen, en de tijd te besteden om de afstelling te herhalen om een gewenst resultaat te bereiken, kan het kopen van uw eigen kit een geweldige investering zijn."

https://www.woolichracing.com.au/products/honda/xl750/honda-xl750-ecu-flashing.aspx#productTable

#14 ·
De rijmodus, de kettingspeling en het terrein zouden ook goed zijn om te weten.
De modus maakt niet uit, hoewel regen iets beter is. De ketting is afgesteld op specificatie. Ik heb 2 andere motoren en heb er al veel gehad, dit is verreweg de slechtste brandstoftoevoer die ik ooit heb meegemaakt. Kortom, lage snelheid in de stad, voelt het alsof de motor verkeerd ontsteekt en schokt.

#23 ·
De mijne was slecht toen hij nieuw was. Verschrikkelijk. Nu, na 7500 mijl, is het veel beter. 3e versnelling, 30 mph, geen probleem.
Eens, was oorspronkelijk hobbelig in de stad, lijkt nu een stuk beter, rijdt over het algemeen goed vanaf de snelheid onder het versnellingsgetal, dus 20 mph en hoger voor de 3e, 30 mph en hoger voor de 4e, 40 mph in de 5e.... Bij lage snelheid is het een beetje schokkerig in de 1e en 2e versnelling, maar het is een klein foutje. Ik begin er misschien aan te wennen, maar het lijkt verbeterd.

#22 ·
De Power Vision 3 besteld bij Dynojet. Het zou volgende week dinsdag moeten aankomen.

Hebben ze tunes of moet je ze bouwen?

#30 ·
Geweldige info, bedankt voor het plaatsen. BMW heeft dezelfde reset op hun gas, ik had er niet aan gedacht om het op de TA te proberen.
De TPS-reset geprobeerd, met behulp van de beschreven methode en het heeft wel wat verbeteringen gebracht.
Optrekken uit langzame (natte) bochten, waar ik met een vrijwel gesloten gashendel met lage snelheid ben benaderd, is nu beter. Hij trekt netjes uit de bocht. Voorheen zou hij bokken en zou ik me zorgen maken dat de vering onnodig bewoog, omdat de motorfiets heen en weer bokt. In koude, ijzige omstandigheden zou de motorfiets onberijdbaar zijn.
Dus dat is een pluspunt. Als ik de 'grip angle' cijfers op het dashboard bekijk, lijken de cijfers nu hoger te zijn dan voorheen, maar dat kan mijn verbeelding zijn.
Aan de negatieve kant zit het constante gas in lage versnellingen rond de 20 - 30 mph nog steeds vol brandstofproblemen.

#28 ·
Ik heb net de eerste 500 km op mijn nieuwe Transalp gereden, en wat een geweldige machine is het! Ik ben gewoon weg van de kracht en het rijgedrag - BEHALVE dat ik heb gemerkt dat er iets mis is. Eerst dacht ik dat het gewoon de oneffenheid van het wegdek was die via de vering werd doorgegeven, maar nu besef ik dat het eigenlijk de motor is die heel kleine maar merkbare (en nu erg irritante!) microschokken/rukken of trillingen veroorzaakt (noem het zoals je wilt). Ik zou zeggen dat ze ongeveer 3 keer per seconde voorkomen en het is een vergelijkbaar gevoel als slecht gas met condensatie (maar ik heb mijn gas vervangen door verse 91 octaan, dus daar ligt het niet aan).

Hier zijn de omstandigheden wanneer dit gebeurt:

In de standen Standaard, Sport en Gebruiker (met alle instellingen maximaal) is het het meest merkbaar in de 3e en 4e versnelling, terwijl het gaspedaal constant en open wordt gehouden tussen 2000 en 4000 tpm (zoals tijdens het cruisen door een woonwijk). Het gebeurt alleen op vlak, effen wegdek, niet tijdens het op- of afrijden van een heuvel, en als het gaspedaal volledig wordt losgelaten of versneld, gebeurt het niet - het gebeurt alleen als het gaspedaal open en constant wordt gehouden.

Ik heb gelezen dat een vergelijkbaar fenomeen is gedocumenteerd bij sommige Africa Twins en dat het ook voorkomt bij motoren van andere fabrikanten die ride-by-wire 270 graden twins hebben.

Weet iemand daar een oplossing voor dit probleem? Nu ik het heb opgemerkt, kan ik het niet meer onopgemerkt laten, en het begint me te irriteren!

Ik heb dit probleem op FB gepost en veel andere Tranny-eigenaren komen uit de kast en geven hetzelfde probleem toe.
Hoi Westeagle. Heb je dit probleem nog steeds?
Ik heb mijn motor laten nakijken bij mijn dealer. Ik zei tegen de serviceman dat hij ermee moest rijden met een constante snelheid/toerental. Hij gaf toe dat hij de schokkerigheid voelde en een "Case" met Honda opende. Natuurlijk beweert Honda dat ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, ben ik dol op de motor, afgezien van dit probleem. Ik geniet niet van het rijden op de motor zoals ik zou moeten doen vanwege deze microschokken. Ik begrijp de magere brandstof en dat alles, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niveau van schokken gebeurt op elke 2024 TransAlp.
Laat me weten of je ergens bent gekomen met dit probleem of dat het nog steeds gebeurt.
Bedankt NE Rider

#31 ·
Hoi Westeagle. Heb je dit probleem nog steeds?
Ik heb de mijne laten bekijken bij mijn dealer. Ik vertelde de serviceman om ermee te rijden met een constante snelheid/toerental. Hij gaf toe dat hij het schokkerige gevoel had en een "Case" met Honda invoerde. Natuurlijk beweert Honda dat ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, ik ben dol op de motorfiets, afgezien van dit probleem. Ik geniet niet van het rijden op de motorfiets zoals ik zou moeten doen vanwege dit micro-golven. Ik begrijp de magere brandstof en dat alles, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niveau van golven gebeurt op elke 2024 TransAlp.
Laat me weten of je ergens bent gekomen met dit probleem of dat het nog steeds gebeurt.
Bedankt NE Rider
Benieuwd wat je dealer zegt. Ik heb de mijne ingeboekt om ernaar te laten kijken, maar ze kunnen me pas eind oktober ontvangen

#38 · (Edited)
Ik had een vergelijkbaar probleem met schommelingen op mijn motor. Het verdween bijna nadat ik de ECU hier in Seattle bij 2 Wheel Dynoworks had laten flashen. Het nieuwe brandstofschema is rijker bij de lagere toerentallen - gasklepstanden.
We lijken hier (VK) weinig bedrijven te hebben die ECU's flashen, maar we hebben de geweldige effecten ervan gezien. Jammer dat je moet budgetteren om meer geld uit te geven om het vreselijke/emissie-conforme OE ECU-werk ongedaan te maken.

#43 ·
Ik ben geïnteresseerd in deze gasklep-afstandhouders waar je het over hebt. Heb je ze gekocht of gemaakt? Hoe zien ze eruit?
Ik heb ze gekocht van een lid genaamd Hood op het Africa Twin forum. Het lijkt erop dat de Transalp-handvatten hetzelfde zijn als de AT-handvatten van 2018/2019. Hier is een link naar de thread. Foto's en video's van de gashendelspeling voor en na.

Gasklep-afstandhouders

#47 ·
Als ik me goed herinner, was er een man en een bedrijf genaamd Kevs Mod, ik weet zeker dat het in Australië gevestigd was en hij kraakte de schokkerigheidscode op de XT 660 R. Ik kocht een van zijn sensoren en het transformeerde hem volledig en het heeft alles te maken met de open en gesloten gashendelcyclus, in principe emissies etc.

#51 ·
Als ik me goed herinner, was er een man en een bedrijf genaamd Kevs Mod, ik weet zeker dat het in OZ gevestigd was en hij kraakte de schokkerigheidscode op de XT 660 R. Ik kocht een van zijn sensoren en het transformeerde het volledig en het heeft alles te maken met de open en gesloten gasklepluss, in feite emissies etc.
Ik herinner me dat ik daar ook over las, ik had ook een XT660R, geweldige motor, en de mijne had geen van die problemen, ik ruilde hem in voor een africa twin, toen naar de hornet, ik wou dat ik de 660R nog had.