Ik heb net de eerste 500 km op mijn nieuwe Transalp gereden, en wat een geweldige machine is het! Ik ben gewoon weg van de kracht en het rijgedrag - BEHALVE dat ik heb gemerkt dat er iets mis is. Eerst dacht ik dat het gewoon de oneffenheid van het wegdek was die via de vering werd doorgegeven, maar nu besef ik dat het eigenlijk de motor is die heel kleine maar merkbare (en nu erg irritante!) microschokken/rukken of trillingen veroorzaakt (noem het zoals je wilt). Ik zou zeggen dat ze ongeveer 3 keer per seconde voorkomen en het is een vergelijkbaar gevoel als slecht gas met condensatie (maar ik heb mijn gas vervangen door verse 91 octaan, dus daar ligt het niet aan).
Hier zijn de omstandigheden wanneer dit gebeurt:
In de standen Standaard, Sport en Gebruiker (met alle instellingen maximaal) is het het meest merkbaar in de 3e en 4e versnelling, terwijl het gaspedaal constant en open wordt gehouden tussen 2000 en 4000 tpm (zoals tijdens het cruisen door een woonwijk). Het gebeurt alleen op vlak, effen wegdek, niet tijdens het op- of afrijden van een heuvel, en als het gaspedaal volledig wordt losgelaten of versneld, gebeurt het niet - het gebeurt alleen als het gaspedaal open en constant wordt gehouden.
Ik heb gelezen dat een vergelijkbaar fenomeen is gedocumenteerd bij sommige Africa Twins en dat het ook voorkomt bij motoren van andere fabrikanten die ride-by-wire 270 graden twins hebben.
Weet iemand daar een oplossing voor dit probleem? Nu ik het heb opgemerkt, kan ik het niet meer onopgemerkt laten, en het begint me te irriteren!
Ik heb dit probleem op FB gepost en veel andere Tranny-eigenaren komen uit de kast en geven hetzelfde probleem toe.