Honda Transalp Forum banner

Rijmodi, waar zijn ze eigenlijk voor?

12K views 47 replies 20 participants last post by  Toontje  
#1 ·
Ja, een provocerende titel, een beetje clickbait, maar nu je hier bent....

TL;DR / Executive summary: Ofwel ik begrijp de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) of Honda heeft hun presets compleet verkeerd om.

Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor?
Motorrem: Hoe sterk trekt de motor terug als je het gas dichtdraait?
Koppelcontrole (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Koppelcontrole: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit worden gezet. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om je te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok.

Dus:
Power
Ik nam aan dat de Power instelling de vermogensafgifte was en niet het vermogen. Tenzij de weg glad is (je moet altijd voorzichtig zijn in die situatie en vermogensafgifte is belangrijker dan vermogensniveau), waarom zou je niet alle vermogen uit de motor willen halen? Wat is het nut van opscheppen over 92PK als de standaard en geadviseerde rider mode voor "een verscheidenheid aan situaties" de output beperkt tot.... ja, tot wat eigenlijk? Weet iemand hoeveel vermogen ik krijg als ik Power op 1, 2, 3 of 4 zet? Ervan uitgaande dat 4 de volle 92PK betekent.
Motorrem
Ik heb er nooit mee gespeeld omdat ik (eerlijk gezegd) niet begrijp hoe dit mijn rijden zal beïnvloeden. Op gravel staat EB op max, op Sport staat EB op minimaal. Waarom is dit? Waarom zou ik meer motorrem willen op een oppervlak waar ik minder grip heb? En waarom gebruik ik niet maximale motorrem op de weg om de remkracht te vergroten bij het rijden in de bochten? Kan iemand het uitleggen?
Koppelcontrole
De handleiding vertelt me niet echt wat Koppelcontrole doet. Ik ga ervan uit dat Koppelcontrole voorkomt dat mijn achterwiel de grip verliest en uitbreekt bij het accelereren. Als dat niet het geval is, laat het me dan weten. Als dat wel het geval is, hoe helpt Koppelcontrole me dan in de bochten? Kan ik gewoon zo ver overhellen als ik wil, het gas opentrekken en Koppelcontrole zorgt ervoor dat mijn achterwiel niet uitbreekt, waardoor ik meer bochtsnelheid krijg? Als ik de handleiding nog eens bekijk, heeft Sport de laagste Koppelcontrole en Gravel de hoogste (afgezien van USER, die je op 5 kunt zetten). Wat betekenen deze verschillende niveaus van Koppelcontrole? Betekent dit dat ik offroad meer tractiecontrole heb als ik eigenlijk minder wil hebben? En in Sport, waar ik er zeker van wil zijn dat ik alle hulp krijg om een snelle bocht te nemen, krijg ik de minimale hulp? Of lees ik de meters gewoon verkeerd?
ABS
ABS is goed. ABS is verplicht en nodig. ABS kan je leven redden. Nou ja, ABS voor, bedoel ik. ABS achter? Het is goed dat Honda je het laat uitschakelen als je offroad gaat, dus in de Gravel-modus. Hoewel ik geloof dat ABS achter niet echt wordt uitgeschakeld. De handleiding vertelt me dat in Gravel de instelling 1 (OFF ROAD) is en in elke andere riding mode 2 (ON ROAD), wat logisch is. Maar dan vertelt het me ook dat ik het in de USER-modus kan uitschakelen. Betekent dat dat ik in Gravel nog steeds ABS heb? Vooral waar ik het niet wil hebben?

Lees de TL;DR / Executive summary nog eens. Begrijp ik de Riding Modes helemaal niet of heeft Honda hun presets precies andersom dan ik denk dat ze zouden moeten zijn?
 
#2 ·
Ik kan me vergissen, maar:

Ik vermoed dat Power op zijn minst gedeeltelijk de responsiviteit van het gaspedaal is.
Koppel. Ja. De computer detecteert dat het ene wiel sneller gaat dan het andere, dus de motorreaktie compenseert op de een of andere manier om ze gelijk te trekken. Ik denk dat dat een vorm van tractiecontrole is. Ik vermoed dat Honda voor de veiligste combinaties gaat.
Motorremmen betekent minder behoefte aan schijfremmen, waardoor de ABS eerder ingrijpt. Als het nat is, is meer motorremmen goed. Motorremmen op grind is het veiligst, maar niet goed in de handen van een professional die de wielen moet laten spinnen.

Iemand met meer kennis komt er snel aan... 😐
 
#3 ·
Ik kan me vergissen, maar:
Ik vermoed dat Power op zijn minst gedeeltelijk de responsiviteit van de gashendel is.
Dat is wat ik dacht/hoopte. Dat Power vermogensafgifte zou zijn en niet vermogensniveau. Maar volgens de handleiding is het vermogensniveau. Daarom vroeg ik het.
Koppel. Ja. De computer detecteert dat het ene wiel sneller gaat dan het andere, dus de motorreaktie compenseert dit op de een of andere manier om ze gelijk te trekken. Ik denk dat dat een vorm van tractiecontrole is. Ik vermoed dat Honda gaat voor de veiligste combinaties.
Maar het zijn precies de tegenovergestelde combinaties van wat men zou willen, heb ik het niet goed?
Motorremmen betekent minder behoefte aan schijfremmen, waardoor de ABS eerder in werking treedt. Als het nat is, is meer motorremmen goed. Motorremmen op grind is het veiligst, maar niet goed in de handen van een professional die de wielen moet laten spinnen.
Zou men niet ALTIJD hard willen motorremmen? Ik denk dat dat de beter controleerbare vorm van remmen is.
 
#5 ·
Welke modi hebben mensen gekozen?

Toen ik mijn motor woensdag bij de dealer ophaalde, was het een erg natte dag. Omdat ik vanaf nul km begon en inreed, in combinatie met een diep wantrouwen tegenover OEM-banden op Japanse motoren, zette ik de regenmodus aan voor de 100 km lange rit naar huis. De volgende dag gebruikte ik de standaardmodus, maar vond hem af en toe nog wat aarzelend, deels omdat ik moest wennen aan de elektronische gasrespons, neem ik aan. Dag drie probeerde ik de sportmodus uit, maar na ongeveer 100 km ging ik terug naar de standaardmodus. Ik denk dat ik nu wel tevreden ben met die modus op de smalle, ruwe en vuile binnenwegen waar ik meestal woon, met 900 km op de teller. Laatste 100 km morgen en de eerste olie- en filterwissel.

Terloops, bij deze gelegenheid was mijn wantrouwen tegenover de OEM Karoos misplaatst. Het zijn inderdaad zeer goede banden.
 
#6 ·
Ik heb in de inrijperiode in de standaardmodus gereden. De gasrespons in de sportmodus is iets sneller en ik kan me voorstellen dat ik hem gebruik als ik daar zin in heb.
Ik heb de regen nog niet nodig gehad, want ik heb alleen een paar lichte buien gehad - regen voelt inderdaad erg vlak aan, zoals je zou verwachten.
Ik kan me voorstellen dat ik de standaardmodus voor het meeste rijden gebruik.
Ik heb morgen ook mijn olieservice van 600 mijl.
 
#18 ·
Bewijst mijn punt(en). De sportmodus is veel geschikter voor off-road rijden dan de Gravel-modus.

Gravel is in feite alleen voor mensen die in hun broek schijten als ze beseffen dat hun GPS hen per ongeluk op een grindweg heeft geleid 🙂
Ik geloof dat Honda het expres zo heeft gedaan, omdat ze de gemiddelde "avontuurlijke" rijder niet bang willen maken en het is waarschijnlijk een goede zaak.
 
#11 ·
De niveaus van EB en T waren ook verwarrend voor mij, gebaseerd op wat de handleiding zegt. Na een paar honderd mijl en testen in grind/zand, is de manier waarop ik deze instellingen zie: hoe lager het getal voor T en EB, hoe minder computerinterventie.

Dus voor sport zijn T en EB bijvoorbeeld 1. De handleiding voor EB zegt dat 1 de zwakste motorrem is en ik vind de bewoording gewoon vreemd.
 
#13 ·
Ik ben een nieuwe rijder en vond de regenmodus uiterst nuttig in vreselijke omstandigheden (ijs en regen de afgelopen dagen). Ik maakte gebruik van tractiecontrole, beheersbaar vermogen en motorremmen.

Het heeft me een paar keer behoed voor het laten vallen van de motorfiets van $10.000 in 3 dagen. Eerlijk gezegd betekent dit dat meer ervaren rijders deze modi kunnen inschakelen en zichzelf een beetje verder kunnen pushen, wetende dat ze minder snel betrapt zullen worden.

Eerlijk gezegd zeggen mensen: “Doe de rijmodi weg en geef me cruise control.” Ik begrijp dat het toevoegen van componenten aan een voertuig om cruise control te creëren, duurder is dan het programmeren van een computer en het repliceren van dat programma.

Hoe dan ook, daarom zie ik ze als een netto positief.
 
#14 ·
Het levert altijd vol vermogen, maar de gasrespons is vertraagd in wisselende hoeveelheden.
Alle motoren werken op deze manier.
Dit kan worden gedaan met motoren die ride / throttle by wire hebben. Er zijn geen gaskabels bevestigd aan de handmatige gashendel die de rijder / bestuurder bedient. In plaats daarvan wordt in eenvoudige bewoordingen een elektrisch signaal naar de gashendel verzonden.
 
#15 · (Edited)
Ja, een provocerende titel, een beetje clickbait, maar nu je hier bent....

TL;DR / Executive summary: Ofwel ik begrijp de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) of Honda heeft hun presets compleet verkeerd om.

Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor.
Motorrem: Hoe sterk trekt de motor terug als je het gas dichtdraait
Koppelcontrole (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Koppelcontrole: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om je te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok. [END QUOTE]

Dat alles wordt bereikt door draad, wat betekent dat het alleen een ander programma en een beetje betere chips in elektronische gasklepbediening nodig heeft, geen extra kosten, geen extra onderdelen... voor koppelcontrole - standaard staat de motorrem op maximaal, dus door 'het' meer te gebruiken, verminder je de motorrem, wat betekent dat op grind minder wordt geremd, terwijl op de weg meer wordt geremd, precies zoals het hoort, en het wordt gedaan door de gasklepkleppen te manipuleren. Of misschien dacht je dat Honda het helemaal verkeerd had? ja toch!
Traction control wordt ook bereikt door elektronische manipulatie van het gaspedaal en ABS is een aparte eenheid, eigenlijk vrij klein. Die ABS-eenheid meet, samen met enkele sensoren, de wielrotatie, de motorrotatie, de aardrotatie en wat niet...
en met computers, die tegenwoordig erg krachtig en erg klein zijn (dankzij je mobiele telefoons, voornamelijk) gebruiken al die gegevens om mechanische pennen of iets dergelijks te signaleren, die de rest doen (citeer me daar niet over, remmen zijn niet mijn ding)
Al met al vrij eenvoudig, maar op een manier dat die kleine chip relatief snel zelf kan rijden
 
#20 ·
Dus als de Transalp geen modi heeft, welke modus of instellingen zouden dan in de fabriek worden ingesteld?
Voor mij, ABS voor aan (wettelijke vereiste), vol vermogen, wat de motor ook levert bij het remmen, daar zal ik aan wennen, geen tractiecontrole. Dat zou mijn voorkeur zijn. Kortom geen elektronica behalve motormanagement. Voor mij zal de volgende Transalp geen rijmodi hebben en het geld voor de sensor, elektronica en firmware (lees: gasklepsensor) besteden aan een fatsoenlijke vering.
 
#22 ·
Ja, een provocerende titel, een beetje clickbait, maar nu je hier toch bent....

TL;DR / Executive summary: Ofwel begrijp ik de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) ofwel heeft Honda zijn presets compleet verkeerd om.

Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor.
Engine breaking: Hoe hard trekt de motor terug als je het gas dichtdraait
Torque control (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Torque control: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit worden gezet. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om je te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok.

Dus:
Power
Ik nam aan dat de Power instelling de vermogensafgifte was en niet het vermogen. Tenzij de weg glad is (je moet altijd voorzichtig zijn in die situatie en vermogensafgifte is belangrijker dan vermogensniveau), waarom zou je dan niet alle vermogen uit de motor willen halen? Wat is het nut van het opscheppen over 92PK als de standaard en geadviseerde rijmodus voor "een verscheidenheid aan situaties" de output beperkt tot.... ja, tot wat eigenlijk? Weet iemand hoeveel vermogen ik krijg als ik Power op 1, 2, 3 of 4 zet? Ervan uitgaande dat 4 de volledige 92PK betekent.
Engine breaking
Ik heb er nooit mee gespeeld omdat ik (eerlijk gezegd) niet begrijp hoe dit mijn rijden zal beïnvloeden. Op grind staat EB op max, op Sport staat EB op minimaal. Waarom is dit? Waarom zou ik meer motorrem willen op een ondergrond waar ik minder grip heb? En waarom gebruik ik niet maximale motorrem op de weg om toe te voegen aan de remkracht bij het rijden in de bochten? Kan iemand het uitleggen?
Torque control
De handleiding vertelt me niet echt wat Torque Control doet. Ik neem aan dat Torque Control voorkomt dat mijn achterwiel de grip verliest en uitbreekt bij het accelereren. Als dat niet het geval is, laat het me dan weten. Als dat wel het geval is, hoe helpt Torque Control me dan in de bochten? Kan ik gewoon zoveel als ik wil overhellen, het gas opentrekken en Torque Control ervoor zorgen dat mijn achterwiel niet uitbreekt, waardoor ik meer bochtsnelheid krijg? Als ik de handleiding nog eens bekijk, heeft Sport de laagste Torque control en Gravel de hoogste (afgezien van USER, die je op 5 kunt zetten). Wat betekenen deze verschillende niveaus van Torque Control? Betekent dit dat ik offroad meer tractiecontrole heb als ik eigenlijk minder wil hebben? En in Sport, waar ik er zeker van wil zijn dat ik alle hulp krijg die ik nodig heb om een snelle bocht te nemen, krijg ik de minimale hulp? Of lees ik de meters gewoon verkeerd?
ABS
ABS is goed. ABS is verplicht en nodig. ABS kan je leven redden. Nou ja, ABS voor, bedoel ik. ABS achter? Het is goed dat Honda je het laat uitschakelen als je offroad gaat, wat Gravel mode betekent. Hoewel ik geloof dat ABS achter niet echt wordt uitgeschakeld. De handleiding vertelt me dat in Gravel de instelling 1 (OFF ROAD) is en in elke andere rijmodus 2 (ON ROAD), wat logisch is. Maar dan vertelt het me ook dat ik het in de USER-modus kan uitschakelen. Betekent dat dat ik in Gravel nog steeds ABS heb? Vooral waar ik het niet wil hebben?

Lees de TL;DR / Executive summery nog eens. Begrijp ik de Riding Modes helemaal niet of heeft Honda zijn presets precies de andere kant op dan ik denk dat ze zouden moeten zijn?
Er is veel om te waarderen aan de Transalp, maar de tractiecontrole is niet een van die items. Ik haat het echt. Als een old school volwassen rijder die al meer dan 40 jaar op motoren zit, is het feit dat je het nanny-systeem niet kunt uitschakelen erg vervelend. Er zijn momenten op vuil/zand/grind dat je wielspin wilt en dit systeem snijdt gewoon het vermogen af als je het nodig hebt. Ik had een zeer schokkerige rit op een wasbord grindweg omdat de TC steeds in- en uitschakelde (zelfs op de minst gevoelige instelling) en ik liet de motor vallen in de woestijn op zand omdat hij het vermogen afsneed net toen ik het nodig had. Als er iets is dat ik mis en je me kunt leren, zou ik het op prijs stellen, maar voor nu denk ik dat advocaten en/of mensen die niet echt op crossmotoren rijden, betrokken zijn geraakt bij deze overmatig ingrijpende tractiecontrole.
 
#23 ·
Er is veel om te waarderen aan de Transalp, maar de tractiecontrole is niet een van die dingen. Ik haat het echt. Als een old school volwassen rijder die al meer dan 40 jaar op motoren zit, is het feit dat je het nanny-systeem niet kunt uitschakelen erg irritant. Er zijn momenten op vuil/zand/grind dat je wielspin wilt en dit systeem onderbreekt gewoon de stroom wanneer je het nodig hebt. Ik had een zeer schokkerige rit op een wasbord-zandweg, omdat de TC steeds in- en uitschakelde (zelfs op de minst gevoelige stand) en ik liet de motor in de woestijn op zand vallen omdat hij de stroom onderbrak precies toen ik hem nodig had. Als ik iets mis en je me het kunt leren, zou ik het op prijs stellen, maar voor nu denk ik dat advocaten en/of mensen die niet echt op crossmotoren rijden, betrokken zijn geraakt bij deze overdreven ingrijpende tractiecontrole.
Je kunt het uitschakelen. Ga naar de USER-modus, pas de instellingen aan en druk lang op de TC omhoog.
 
#26 ·
Ik rijd nu bijna veertig jaar op de motor en kan redelijkerwijs tractie/koppelregeling, hoe het ook heet, en vermogensmodi rechtvaardigen op een grote adventure bike. De zijkant van een vettige rode kleiheuvel oprijden, die eindeloos leek te duren, op vol vermogen, in semi-tropisch Queensland, gaat gewoon niet gebeuren. Na talloze pogingen met kleinere crossmotoren, heb ik gewoon het vermogen verminderd, de TC uitgeschakeld en opgetrokken... en dit was op de Karoo-wegen. We gingen waar de Transalp niet had moeten zijn. De TC is onbruikbaar in de meeste offroad-omstandigheden en schakelt gewoon het vermogen volledig uit wanneer je het het meest nodig hebt. Het KTM-systeem is verre superieur en meestal merk je niet eens dat het zijn werk doet. Maar toen ik eenmaal op de Transalp zat, maakte ik me meer zorgen over de voorvering die in zijn aanslagen zou crashen bij het landen, na een wassing... en dat gebeurde vaak. Maar over het algemeen blonk de Transalp met een beetje finetuning uit en bleef rechtop staan, in omstandigheden die de anderen niet aankonden (allemaal crossmotoren). Honda moet de TC repareren, maar de vermogensmodi werken geweldig in de juiste situatie. Hij ging waar ik hem naartoe stuurde en hij bleef met de glimmende kant naar boven. Taak volbracht.
 
#27 ·
Ja, een provocerende titel, een beetje clickbait, maar nu je hier toch bent....

TL;DR / Executive summary: Ofwel ik begrijp de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) of Honda heeft hun presets compleet verkeerd om.

Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor?
Motorrem: Hoe sterk trekt de motor terug als je het gas dichtdraait?
Koppelcontrole (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Koppelcontrole: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit worden gezet. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode-display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok.

Dus:
Power
Ik ging ervan uit dat de Power-instelling de vermogensafgifte was en niet het vermogen. Tenzij de weg glad is (je moet altijd voorzichtig zijn in die situatie en vermogensafgifte is belangrijker dan vermogensniveau), waarom zou je dan niet alle vermogen uit de motor willen halen? Wat is het nut van opscheppen over 92PK als de standaard en geadviseerde rijmodus voor "een verscheidenheid aan situaties" de output beperkt tot.... ja, tot wat eigenlijk? Weet iemand hoeveel vermogen ik krijg als ik Power op 1, 2, 3 of 4 zet? Ervan uitgaande dat 4 de volle 92PK betekent.
Motorrem
Ik heb er nooit mee gespeeld omdat ik (eerlijk gezegd) niet begrijp hoe dit mijn rijgedrag zal beïnvloeden. Op grind staat de motorrem op max, op Sport staat de motorrem op minimaal. Waarom is dit? Waarom zou ik meer motorrem willen op een oppervlak waar ik minder grip heb? En waarom gebruik ik niet de maximale motorrem op de weg om de remkracht te vergroten bij het rijden in de bochten? Kan iemand het uitleggen?
Koppelcontrole
De handleiding vertelt me niet echt wat Koppelcontrole doet. Ik ga ervan uit dat Koppelcontrole voorkomt dat mijn achterwiel de grip verliest en uitbreekt bij het accelereren. Als dat niet het geval is, laat het me dan weten. Als dat wel het geval is, hoe helpt Koppelcontrole me dan in de bochten? Kan ik gewoon zoveel als ik wil overhellen, het gas opentrekken en Koppelcontrole ervoor zorgen dat mijn achterwiel niet uitbreekt, waardoor ik meer bochtsnelheid krijg? Als ik de handleiding nog eens bekijk, heeft Sport de laagste Koppelcontrole en Gravel de hoogste (afgezien van USER, die je op 5 kunt zetten). Wat betekenen deze verschillende niveaus van Koppelcontrole? Betekent dit dat ik offroad meer tractiecontrole heb als ik eigenlijk minder wil hebben? En in Sport, waar ik er zeker van wil zijn dat ik alle hulp krijg om een snelle bocht te nemen, krijg ik de minimale hulp? Of lees ik de meters gewoon verkeerd?
ABS
ABS is goed. ABS is verplicht en nodig. ABS kan je leven redden. Nou ja, ABS voor, bedoel ik. ABS achter? Het is goed dat Honda je het laat uitschakelen als je offroad gaat, dus in de Gravel-modus. Hoewel ik geloof dat ABS achter niet echt wordt uitgeschakeld. De handleiding vertelt me dat in Gravel de instelling 1 (OFF ROAD) is en in elke andere rijmodus 2 (ON ROAD), wat logisch is. Maar dan vertelt het me ook dat ik het in de USER-modus kan uitschakelen. Betekent dit dat ik in Gravel nog steeds ABS heb? Vooral waar ik het niet wil hebben?

Lees de TL;DR / Executive summary nog eens. Begrijp ik de Riding Modes helemaal niet of heeft Honda hun presets precies de andere kant op dan ik denk dat ze zouden moeten zijn?
 
#28 ·
Ik heb dezelfde mening als jij, vooral EB en TC zijn niet duidelijk of gemakkelijk te relateren aan de rijmodus.
Wat de dealer me uitlegde, maar het was zijn begrip in plaats van officiële info, is dat "sportmodus" is voor alles wat je agressief wilt rijden (zelfs in Gravel). In dat geval heb je de minste interventie van EB en TC, wat goed klinkt voor agressief rijden in Gravel. De "gravelmodus" is voor wanneer een onervaren offroad-rijder offroad gaat, in dit geval grijpt het systeem overmatig in om mogelijke fouten op te vangen, maar het maakt het in mijn ervaring bijna onbruikbaar omdat de TC te veel ingrijpt en EB ik eerlijk gezegd geen groot verschil merk.
Eens, het KTM-systeem is veel verfijnder voor agressief rijden, maar dan moet je dealen met nokkenasproblemen :D
BR
 
#30 ·
Toen ik de motor ophaalde, sprak ik met de verkoper over hoeveel mensen de motor in de eerste kilometer laten vallen. Het is heel anders dan mijn vorige motor. Hij stelde voor om hem in de regenmodus te zetten voor de rit naar huis en mogelijk voor de inrijperiode. Ik wil er ook op wijzen dat je nieuwe banden hebt en de banden moet inrijden. Ik denk dat ik de regenmodus in de toekomst ook zal blijven gebruiken voor het inrijden van de nieuwe banden. Goedkope verzekering.
 
#31 ·
Ik reed in 2024 als elke andere nieuwe fiets.
Geen problemen op de weg.
Ik ben bezig met het upgraden van de voor- en achtervering, omdat deze voor mij te springerig is op en naast de weg.
De Metzeler-banden waren voor mij prima op de weg, maar de rotzooi naast de weg, dus ik heb er MotoZ-banden op gezet. Enorme verbetering voor het rijden.
 
#33 ·
Ik reed mijn 2024 zoals elke andere motorfiets vanaf nieuw.
Geen problemen op het asfalt. Ik moest alleen wennen aan en mijn rijgedrag aanpassen aan de basis niet-verstelbare vering, wat slechter is dan ik dacht. Alleen de veren (voorspanning) zijn verstelbaar.
Ik ben bezig met het upgraden van de voor- en achtervering naar volledig verstelbare onderdelen voor mijn type rijden en gewicht, omdat het te springerig is voor mij op en naast de weg.
De Metzeler-banden waren OK voor mij op het asfalt, maar waardeloos naast het asfalt (de vering hielp nooit), dus ik heb er MotoZ-banden op gezet. Enorme verbetering voor mijn rijgedrag.
Goede banden en een stage 1 vering setup transformeren de motorfiets volledig.