Ja, een provocerende titel, een beetje clickbait, maar nu je hier bent....
TL;DR / Executive summary: Ofwel ik begrijp de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) of Honda heeft hun presets compleet verkeerd om.
Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor?
Motorrem: Hoe sterk trekt de motor terug als je het gas dichtdraait?
Koppelcontrole (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Koppelcontrole: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit worden gezet. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om je te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok.
Dus:
Power
Ik nam aan dat de Power instelling de vermogensafgifte was en niet het vermogen. Tenzij de weg glad is (je moet altijd voorzichtig zijn in die situatie en vermogensafgifte is belangrijker dan vermogensniveau), waarom zou je niet alle vermogen uit de motor willen halen? Wat is het nut van opscheppen over 92PK als de standaard en geadviseerde rider mode voor "een verscheidenheid aan situaties" de output beperkt tot.... ja, tot wat eigenlijk? Weet iemand hoeveel vermogen ik krijg als ik Power op 1, 2, 3 of 4 zet? Ervan uitgaande dat 4 de volle 92PK betekent.
Motorrem
Ik heb er nooit mee gespeeld omdat ik (eerlijk gezegd) niet begrijp hoe dit mijn rijden zal beïnvloeden. Op gravel staat EB op max, op Sport staat EB op minimaal. Waarom is dit? Waarom zou ik meer motorrem willen op een oppervlak waar ik minder grip heb? En waarom gebruik ik niet maximale motorrem op de weg om de remkracht te vergroten bij het rijden in de bochten? Kan iemand het uitleggen?
Koppelcontrole
De handleiding vertelt me niet echt wat Koppelcontrole doet. Ik ga ervan uit dat Koppelcontrole voorkomt dat mijn achterwiel de grip verliest en uitbreekt bij het accelereren. Als dat niet het geval is, laat het me dan weten. Als dat wel het geval is, hoe helpt Koppelcontrole me dan in de bochten? Kan ik gewoon zo ver overhellen als ik wil, het gas opentrekken en Koppelcontrole zorgt ervoor dat mijn achterwiel niet uitbreekt, waardoor ik meer bochtsnelheid krijg? Als ik de handleiding nog eens bekijk, heeft Sport de laagste Koppelcontrole en Gravel de hoogste (afgezien van USER, die je op 5 kunt zetten). Wat betekenen deze verschillende niveaus van Koppelcontrole? Betekent dit dat ik offroad meer tractiecontrole heb als ik eigenlijk minder wil hebben? En in Sport, waar ik er zeker van wil zijn dat ik alle hulp krijg om een snelle bocht te nemen, krijg ik de minimale hulp? Of lees ik de meters gewoon verkeerd?
ABS
ABS is goed. ABS is verplicht en nodig. ABS kan je leven redden. Nou ja, ABS voor, bedoel ik. ABS achter? Het is goed dat Honda je het laat uitschakelen als je offroad gaat, dus in de Gravel-modus. Hoewel ik geloof dat ABS achter niet echt wordt uitgeschakeld. De handleiding vertelt me dat in Gravel de instelling 1 (OFF ROAD) is en in elke andere riding mode 2 (ON ROAD), wat logisch is. Maar dan vertelt het me ook dat ik het in de USER-modus kan uitschakelen. Betekent dat dat ik in Gravel nog steeds ABS heb? Vooral waar ik het niet wil hebben?
Lees de TL;DR / Executive summary nog eens. Begrijp ik de Riding Modes helemaal niet of heeft Honda hun presets precies andersom dan ik denk dat ze zouden moeten zijn?
TL;DR / Executive summary: Ofwel ik begrijp de Rider Modes niet (hoogstwaarschijnlijk) of Honda heeft hun presets compleet verkeerd om.
Als rider mode instellingen hebben we:
Power: Hoeveel van de 92PK krijg ik daadwerkelijk uit de motor?
Motorrem: Hoe sterk trekt de motor terug als je het gas dichtdraait?
Koppelcontrole (ik dacht dat het Traction control was, maar de handleiding zegt Koppelcontrole: Zorg ervoor dat je achterwiel niet slipt (of zoiets).
ABS: Zorg ervoor dat je voor- en achterwielen niet stoppen met draaien tijdens het remmen. Heeft geen niveaus, kan alleen aan of uit worden gezet. Trouwens, er zijn eigenlijk DRIE indicatoren om je te vertellen of ABS aan of uit staat. Het oranje lampje rechts op het dashboard, het ABS-symbool op het Riding Mode display en de ON road/OFF road indicatie. Een beetje overdreven, denk ik, maar ok.
Dus:
Power
Ik nam aan dat de Power instelling de vermogensafgifte was en niet het vermogen. Tenzij de weg glad is (je moet altijd voorzichtig zijn in die situatie en vermogensafgifte is belangrijker dan vermogensniveau), waarom zou je niet alle vermogen uit de motor willen halen? Wat is het nut van opscheppen over 92PK als de standaard en geadviseerde rider mode voor "een verscheidenheid aan situaties" de output beperkt tot.... ja, tot wat eigenlijk? Weet iemand hoeveel vermogen ik krijg als ik Power op 1, 2, 3 of 4 zet? Ervan uitgaande dat 4 de volle 92PK betekent.
Motorrem
Ik heb er nooit mee gespeeld omdat ik (eerlijk gezegd) niet begrijp hoe dit mijn rijden zal beïnvloeden. Op gravel staat EB op max, op Sport staat EB op minimaal. Waarom is dit? Waarom zou ik meer motorrem willen op een oppervlak waar ik minder grip heb? En waarom gebruik ik niet maximale motorrem op de weg om de remkracht te vergroten bij het rijden in de bochten? Kan iemand het uitleggen?
Koppelcontrole
De handleiding vertelt me niet echt wat Koppelcontrole doet. Ik ga ervan uit dat Koppelcontrole voorkomt dat mijn achterwiel de grip verliest en uitbreekt bij het accelereren. Als dat niet het geval is, laat het me dan weten. Als dat wel het geval is, hoe helpt Koppelcontrole me dan in de bochten? Kan ik gewoon zo ver overhellen als ik wil, het gas opentrekken en Koppelcontrole zorgt ervoor dat mijn achterwiel niet uitbreekt, waardoor ik meer bochtsnelheid krijg? Als ik de handleiding nog eens bekijk, heeft Sport de laagste Koppelcontrole en Gravel de hoogste (afgezien van USER, die je op 5 kunt zetten). Wat betekenen deze verschillende niveaus van Koppelcontrole? Betekent dit dat ik offroad meer tractiecontrole heb als ik eigenlijk minder wil hebben? En in Sport, waar ik er zeker van wil zijn dat ik alle hulp krijg om een snelle bocht te nemen, krijg ik de minimale hulp? Of lees ik de meters gewoon verkeerd?
ABS
ABS is goed. ABS is verplicht en nodig. ABS kan je leven redden. Nou ja, ABS voor, bedoel ik. ABS achter? Het is goed dat Honda je het laat uitschakelen als je offroad gaat, dus in de Gravel-modus. Hoewel ik geloof dat ABS achter niet echt wordt uitgeschakeld. De handleiding vertelt me dat in Gravel de instelling 1 (OFF ROAD) is en in elke andere riding mode 2 (ON ROAD), wat logisch is. Maar dan vertelt het me ook dat ik het in de USER-modus kan uitschakelen. Betekent dat dat ik in Gravel nog steeds ABS heb? Vooral waar ik het niet wil hebben?
Lees de TL;DR / Executive summary nog eens. Begrijp ik de Riding Modes helemaal niet of heeft Honda hun presets precies andersom dan ik denk dat ze zouden moeten zijn?